Deelname

Tijdstip: 7 november 2017, 10:00 uur tot 17:00 uur

Locatie: Gieterij 212, 7553 VZ Hengelo

Doelgroep: managers, verkopers, PR functionarissen, en allen die het bedrijf of de producten of diensten naar buiten toe moeten (re)presenteren.

Aantal deelnemers: minimaal 5 tot maximaal 12

Prijs: € 295,00 (ex BTW), bij vroegtijdige boeking t/m 2 oktober 2017: €250,00

Aanmeldingssluiting: 20 oktober 2017

Communicatietaal: Nederlands

Voor meer info over de inhoud van de volgende workshop en de docenten klik op

Meer informatie

Aanmelden

 

Ondernemen in Duitsland: hetzelfde spel met andere regels

Deze workshop kunt u ook als in-company training boeken. Neem in dat geval contact op voor een offerte. 

In deze workshop maakt u kennis met de spelregels voor ondernemen in Duitsland en leert u deze slim toepassen, want die zijn anders dan wat we in Nederland gewend zijn. We besteden aandacht aan marketing- en communicatiemodellen en de denk- en verwachtingspatronen van de Duitse ondernemer.  Maar vooral laten we veel Duitse en Nederlandse voorbeelden zien, zoveel mogelijk uit uw eigen branche. Zo zult u zien dat het vaak niet handig is uw website of bedrijfsfolder simpelweg te laten vertalen, maar dat het soms nodig is uw informatie aan de verwachtingen van de Duitse ondernemer aan te passen, want herkenbaarheid zal zijn koopbeslissing positief beïnvloeden.

In discussie met andere deelnemers werkt u dan de informatie uit die uw bedrijf bijzonder en voor de Duitse markt interessant maakt. In de vaktaal spreken we dan van "unique selling points". Na deze workshop bent u voldoende toegerust om het spel slim te spelen en te winnen. In de vaktaal noemen we dat "interculturele competentie".

Dagindeling

Ochtend

kennis:

  • U maakt kennis met een bekend marketing-model
  • U hoort iets over de verschillende fasen van de marktentrée en de bijbehorende PR/communicatiemiddelen
  • U stelt vast in welke fase van de marktentrée uw bedrijf zich bevindt.

toepassing:

  • Aan de hand van voorbeelden van Nederlandse en Duitse websites uit dezelfde branche identificeert u in gesprek met andere deelnemers de verschillen in presentatie

Pauzes

  • Halverwege de ochtend en de middag is er een koffie/theepauze.
  • rondom 12:30 uur gaan we lunchen.

Middag

kennis:

  • U maakt kennis met de factoren en de stoorfactoren die de communicatie kunnen beïnvloeden.
  • U maakt kennis met de verschillen tussen de Nederlandse en Duitse bedrijfscultuur en wat deze betekenen voor de zakelijke communicatie

toepassing:

In gesprek met andere deelnemers werkt u uw eigen "unique selling points" uit en presenteert deze in de groep. Wat maakt uw bedrijf interessant voor de Duitse markt?

werkvormen:

  • voordracht
  • korte film met discussie
  • groepswerk

De docenten

Heike Hartman is marketing deskundige en organisatieadviseur. Haar bedrijf, de OptImagine BV (www.optimagine.de), is in het Duitse Rheine gevestigd. Zij is Duitse en spreekt uitstekend Nederlands. Ze heeft haar sporen verdiend in het Nederlandse en het Duitse bedrijfsleven en kent beide culturen. Ze vindt het belangrijk vanuit een gedegen theoretische achtergrond vooral praktisch met ondernemers bezig te zijn en samen met hen een praktische vertaalslag naar het beste bedrijfsmodel te maken.

Marita Tholey, directeur-eigenaar van THOTAAL Servicebureau, is taal- en communicatiedeskundige, vertaler en taaltrainer. Ze is Duitse van geboorte, maar woont en werkt al meer dan 30 jaar in Nederland. In haar professionele carrière heeft zij vaak aan internationale projecten deelgenomen en daarbij ervaren, hoe moeilijk communicatie kan zijn als mensen vanuit verschillende culturele achtergronden met elkaar communiceren. De afgelopen jaren heeft zij zich gespecialiseerd in de verschillen in bedrijfscultuur tussen Duitsland en Nederland en wil haar kennis en ervaring gebruiken om ondernemers te helpen hun zakelijk communicatie goed op de Duitse markt af te stemmen. 

 

 

Neem contact op

Thotaal Servicebureau,
Abraham ten Catestraat 19
7622 EG Borne 
Tel: 074 2670387
Email: info@thotaal.nl

Social